Monday, May 28, 2012

Trip to Medan, Day 1 Part 2

Ok sambung balik dari entri sebelumnya,

Kami jumpa dengan Parlin pukul 4.30 pm dekat lobby. So, destinasi jalan-jalan kami adalah di pasar buah Berastagi. Berastagi ini terkenal dengan pasar buahnya, mana-mana tour guide mesti akan bawa ke pasar buah ini. Tapi untuk makluman, dekat pasar buah ni bukan jual buah jer semata-mata bahkan banyak jugak kedai2 sourvenir di pasar buah ni. Jarak dari Hotel kami untuk ke pasar buah ini tidak la sejauh mana, dekat jer beberapa km saja. Gambar di bawah ini pekan Berastagi.

Sekitar pekan Berastagi

Dalam beberapa minit, kami dah sampai, Parlin pun parking kenderaan...yang best nyer bukak2 pintu dan turun dari Kijang Innova, ramai pulak yang menyerbu dan promote untuk kami menunggang kuda. Hehehe..aku lupa nak inform dekat sini banyak kuda-kuda disediakan untuk bawa pusing-pusing..heheh..Pastu apa lagi kami pun masing2 bertanya la sesama sendiri, ada yang jawab nak naik kereta kuda..hahah..konon2 nak jadi ala2 ciderella la konon bila naik kereta kuda tu..heheh..tapi aku memang rasa teringin la jugak nak menunggang kuda sebab seumur hidup x pulak aku ada peluang untuk naik kuda ini..heheh..Lepas tu si Parlin cadangkan apa kata semua ambil sorang sekor kuda..baru best menunggang beramai-ramai..heheh

ni la antara mereka-mereka yang datang promote untuk naik kuda

Ni la harga untuk naik kuda di sini

Pastu semua pun setuju dengan cadangan itu, bayaran untuk naik kuda in IDR 30,000 sahaja bersamaan (RM10). So kami semua pun memulakan langkah pertama iaitu memanjat kuda..giler tinggi nak panjat..rupa2 nyer depa ini pun dah tau yang orang2 seperti kami dan pelancong2 memang memerlukan bantuan untuk naik ke atas kuda tu dan mereka memang menyediakan kerusi untuk kami naik atas kerusi dan baru melangkah ke atas kuda tu..heheh..aku ingat depa2 ini akan menolak bon*** untuk kami naik ke atas..mula la aku x mau naik..heheh..aku agak sedikit terkejut dengan kuda aku konon nyer aku pilih warna hitam sebab selalunyer kalau dalam cerita omputih kuda hitam memang selalu menang, tapi rupa2 nyer yang aku pilih adalah kuda betina..so jalan relaks2 ajer. Part paling best bila aku nak melangkah naik, kuda ini berbunyi yekk..gerun plak aku rasa..takut jugak arrr kot2 kuda ini tetiba melompat x pasai patah kaki plak aku..heheh..tapi apapun kuda aku ni sebenarnyer baik sangat..heheh...jom kita layan gambar..heheh

Wahhh..cik pah bersama kudanyerrr

Macam skuad berkuda plak aku rasa

Af..sempat lagi menoleh sebab aku panggil nama dia..heheh

Antara para pelancong yang menaiki kuda di sekitar pasar buah

So, begini la gelagat kami sepanjang di atas kuda..heheh..lawak pun yer..koboi tak bertauliah la katakan..Sebenarnyer agak jauh jugak perjalanan kami menunggang kuda ini, memang berbaloi dengan bayaran yang di kenakan.

Aku bersama kuda hitamku..nama kuda aku ni Aisha..so sweetttt!!!

Kuda-kuda mereka ini ada yang adik beradik, kalau tak salah aku kuda sebelah kiri dengan kuda tengah adik beradik..heheh..tapi kuda yang paling tinggi antara semua kuda dekat tengah, Sarah yang tunggang..heheh..gayat dia..hahaha

a Kuda Af ni plakgebu jer aku tengok..mmg paling gebu antara semua kuda2 yang kami naik..heheh..macam org yang tunggang kuda ni jugak la gebu dia..heheh

Seterusnyer, masa untuk cari sourvenir dari Berastagi ini, huiihhh memang banyak sourvenir dekat sini. Permulaan pertama untuk shopping sourvenir dari Berastagi untuk saudara mara dan kawan2. Heheh..macam-macam ada...

Arnab ni comei2 weii..kalau nak beli ambil macam tu jer..heheh..tak der nyer nak masuk2 bekas bagai..heheh

Gambar dekat bawah ini la kedai yang kami singgah untuk beli t-shirt dari Berastagi. Kualiti dekat kedai akak ini baik dan ok. Sebab itu la kami beramai-ramai borong t-shirt dekat kedai akak ini. Tapi yang paling best nyer akak dekat kedai ini boleh cakap KL..heheh..rasa macam membeli barang di Malaysia jer..heheh..akak kedai tu cakap..dia boleh cakap sikit2 sebab selalu orang Malaysia pi kedai dia..heheh..maksudmyer ramai la warga Kuala Lumpur yang dok bertandang dekat kedai dia..heheh..tapi apapun tawar menawar adalah perkara yang harus!!!heheh..Hasil capaian tangan aku dekat kedai akak ini..dapat la 6 helai t-shirt dengan harga IDR 175,000 (RM60) untuk 6 helai tu. Bagi aku dah cukup murah dah kot sebab kualiti t-shirt dia sangat ok.
Borong jangan tak borong!!!

Setel membeli semua sourvenir, baru la kami menjelajah pasar buah yang di sebut-sebut tu..Huuiihhh memang best, memang banyak buah-buahan dekat sini. Tu la sebabnyer tempat ini di panggil pasar buah kan..tapi di sebabkan kami tak mengidam untuk makan buah, so x der sapa pun yang beli buah dekat pasar buah ini. Kami semua pergi pasar buah untuk cuci2 mata saja. Tapi masa dekat pasar buah ini aku baru perasan yang aku, Af dan Sharifah (Cik Pah) jer yang ada...yang lagi dua orang Mia Mai dan Sarah entah ke mana plak depa berdua tu. Tapi apapun takper la kan..kawasan sini kecik jer, so kalau sesat boleh balik ke pangkal jalan...heheh..so kami bertiga jer la yang menjamu mata tengok buah-buahan dekat situ. Memang best la jamu mata tengok buah2 yang banyak!!! ni antara gambaq2 di pasar buah ini.

pokok2 bunga pun ada dekat sini!

Pastu Cik Pah pun cakap dekat aku kejap lagi kita pergi makan jagung panas dekat depan jalan sana tu..Aku pun cakap wokey..mesti kena try jagung dekat sini sebab ramai orang cakap sedap..heheh. So, lepas habis menjelajah buah2 dekat situ, kami pun berjalan menuju tempat yang jual jagung tu.Hehehe...nak dijadikan cerita tengok2 dekat kedai yang jual jagung tu rupa2 nyer kawan kami yang lagi 2 orang tu (Mia Mai dengan Sarah) dah selamat kot bertafakur bersama jagung mereka...huiihhh hampeh betoi..patut la hilang depa ni..Hehehe..
Ini la rupa mereka yang kusyuk menikmati jagung bakar...terbaik!!!

So, kami pun singgah di kedai yang sama untuk makan jagung bakar. Dekat kedai ini ada dua versi jagung satu jagung bakar letak butter dan satu lagi jagung bakar letak kuah pedas.Errrmmm kembang plak tengkok aku rasa bila cakap makan jagung kuah pedas. Mungkin mulut aku dah sinonim bila sebut jagung jer mesti manis no pedas2 ini. Setongkol jagung dekat sini harga dia IDR 5000 (RM1.70) jer..murah kan??heheh..memang sangat2 murah bagi aku. So, kami melepak-lepak makan jagung dekat kedai tu sampai la masa untuk kami balik.

Yang best nyer memang aku suka makan jagung ini, tapi yang dalam cup tu laa..kalau yang tongkol2 ini aku memang fail sikit sebab memang dari dulu aku la kot orang last yang habis makan jagung kalau makan dengan tongkol dia tu..Adoiyaiii..heheh..konon nyer aku mintak jagung tu yang paling panjang dan last skali begini la jadi nyer kena kerat2 kepada beberapa bahagian untuk memudahkan aku makan jagung ini...hahaha..terbocor sudah kelemahan aku pada kawan2 aku..hahah..tapi buat tak tau jerr..heheheh..

ni la hasil jagung aku yang di kerat..heheh..memang terbaek laa!!!kan senang nak makan macam ini..heheh

Hari pun dah senja, so kami pun balik la ke hotel semula untuk rehat, makan malam dan amek2 gambar di malam harinyer. So lepas ini aku sambung lagi untuk hari ke-2 trip kami k..

BERSAMBUNG...

Selamat Bercuti dan selamat beristirahat!!!

NUNU EERA said...

nak tny untuk medan ni amek pakej kat mana ye? boleh email kat nunu_eera@yahoo.com

atun's said...

Salam,

Nunu Eera..nti sy emailkan yer..!!! ;) ;)